Evaluare psihologica adolescent

Ce este?

Un demers structurat menit să răspundă unor întrebări existente privind lumea interioară a adolescentului. Aceste întrebări pot viza elemente de personalitate, repere emoționale, repere cognitive (atenția, memoria, gândirea, IQ, etc.), inteligența emoțională sau prezența unor factori de risc.

 

Cum se desfășoară?

Primul pas constă în solicitarea din partea părintelui sau tutorelui, chiar și atunci când acest demers este făcut la inițiativa adolescentului. Legislația în vigoare presupune ca accesul minorilor la serviciile psihologice să fie realizat cu consimțământul părinților.
Dacă solicitarea este făcută de părinți, la prima ședință aceștia participă alături de adolescent, urmând a se discuta nevoile și obiectivele procesului de evaluare.
Dacă solicitarea este făcută de către adolescent, după obținerea consimțământului părinților, acesta poate participa la prima ședință neînsoțit. Toate aceste detalii se discută și se stabilesc în funcție de fiecare situație în parte.
Prima ședință se centrează pe anamneza, istoricul de viață, cunoașterea structurii de familie și definirea obiectivelor evaluării.
În funcție de nevoile dumneavoastră sunt alese instrumentele de evaluare.
Numărul total de ședințe va depinde de complexitatea evaluării și a testelor dar și de ritmul de lucru al adolescentului.

Durata unei ședințe este de maxim 60 de minute.

La finalul evaluării va avea loc o ședință de feedback în cadrul căreia vor fi comunicate rezultatele, concluziile, și se stabilesc pașii următori (acolo unde este cazul).
La cererea dumneavoastră poate fi redactat un raport scris de evaluare.

 

De ce să țineți cont?

În cadrul procesului de evaluare adolescentul beneficiază de confidențialitate, informațiile și conținuturile pe care le transmite sunt protejate. Acesta este un drept pe care orice persoană îl are.
Principiul confidențialității poate fi încălcat în anumite situații particulare. Psihologul are obligația de a comunica părinților sau altor persoane dacă constată că adolescentul se află într-o situație de risc.
La finalul procesului adolescentul este informat cu privire la rezultatele și concluziile evaluării.
Părinții vor primi informațiile rezultate în urma evaluării abia după ce adolescentul și-a dat acordul în acest sens.
Înțelegând principiul confidențialității adolescenții se simt protejați iar acest lucru le permite să se deschidă în cadrul evaluării, iar acest lucru ne poate aduce mai aproape de a-i cunoaște cu adevărat și a le putea fi alături exact așa cum au nevoie.